Przebita opona w trasie – co zrobić?
Przebita opona to sytuacja, która może na drodze spotkać każdego. Co wtedy możesz zrobić?
Dowiedz się, jak sobie poradzić z taką awarią, zachowując pełne bezpieczeństwo na drodze. W zależności od rodzaju uszkodzenia oraz drogi, na jakiej się to stało, musisz dokonać wyboru między radzeniem sobie we własnym zakresie, wykorzystując zestaw naprawczy zawierający tak zwany sznur wulkanizacyjny albo też wezwać profesjonalną pomoc, co bez wątpienia będzie droższe.
SOS na drodze: jak radzić sobie z przebitą oponą w sytuacji awaryjnej?
Awaria na trasie pomimo tego, że auto są coraz nowocześniejsze a drogi w lepszym stanie, prędzej czy później musi przydarzyć się każdemu kierowcy. To, w jaki sposób możesz sobie poradzić z takim wyzwaniem, zależy od tego, co dokładnie się stało.
Pierwszą i najważniejszą czynnością, jeśli zauważysz, że z autem podczas jazdy dzieje się coś niedobrego, jest bezpieczne wytracenie prędkości i zatrzymanie się.
Jeżeli któraś z opon uległa uszkodzeniu to masz różne możliwości poradzenia sobie z tą sytuacją. Są to:
- wezwanie lawety – w przypadku pęknięcia czy rozerwania będzie to niezbędne – to zdecydowanie opcja najdroższa;
- wezwania specjalisty z mobilną wulkanizacją – taka fachowa pomoc poradzi sobie z większością uszkodzeń opony;
- wymiana koła na drodze na zapasowe – jeżeli oczywiście masz ze sobą zapasowe koło, lewarek i klucz oraz pompkę, jeśli koło nie jest odpowiednio napompowane – to opcja najtańsza;
- naprawa koła we własnym zakresie – jeżeli nie posiadasz zapasowego koła, to możesz również w większości przypadków dokonać naprawy na drodze za pomocą zestawu naprawczego – taki zestaw jest znacznie lżejszy i mniejszy od dodatkowego koła, więc często jest wożony właśnie zamiast niego.
Naprawa przebitej opony może być rozwiązaniem najszybszym i najtańszym. Jeżeli więc nie chcesz wydawać niepotrzebnie dużych pieniędzy na lawetę lub zależy Ci na czasie, to powinieneś stale wozić ze sobą niedrogi i zajmujący bardzo mało miejsca zestaw naprawczy.
Często pojawia się pytanie: przebita opona czy można jechać? Jazda na przebitej oponie to bardzo zły pomysł. Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje, że podczas jazdy bardzo szybko uszkodzeniu ulegną jej boki i konieczny będzie zakup nowej, a raczej pary opon na daną oś. Również możliwość precyzyjnego skręcania i hamowania jest bardzo ograniczona przy niskim ciśnieniu w oponie, jak i przy wyraźnym ściąganiu auta w jedną stronę, po której jest przebita opona.
Pamiętaj również, aby nie przepompowywać opony. Zbyt duże ciśnienie sprzyja uszkodzeniom opony, jak i jej przebiciu. Na każdej oponie jest naniesione oznaczenie, jak duże może być maksymalne ciśnienie i nie powinieneś go przekraczać podczas pompowania.
Jak zlokalizować miejsce przebicia opony?
Lokalizacja miejsca przebicia opony zazwyczaj nie jest trudna. Powinieneś zacząć od obejrzenia boków opony. Jeżeli to właśnie tam nastąpiło uszkodzenie, to pozostaje Ci wymiana koła na zapasowe lub wezwanie lawet, takich uszkodzeń się w praktyce nie naprawia. Następnie przystąp do oględzin powierzchni czołowej opony.
Jeżeli widzisz jakiś wystający gwóźdź czy kawałek szkła, to sprawa jest prosta. Jak sprawdzić, czy opona jest przebita, jeśli nie ma żadnych wyraźnych miejsc uszkodzeń? Jeśli, nie ma widocznych śladów, gdzie doszło do przebicia, to możesz dopompować oponę i spróbować zlokalizować miejsce uszkodzenia na słuch lub też polewając oponę wodą z płynem do wykrywania nieszczelności, lub zwykłym mydłem i obserwuj, gdzie pojawią się bąbelki. Obie te metody mogą zostać użyte, jeżeli masz ze sobą pompkę.
Czy uszczelnianie opony wymaga dużo siły?
Uszczelnienie opony to zadanie wymagające pewnej siły, jednak powinien poradzić sobie z nim każdy kierowca samochodu. Zestaw naprawczy jest wyposażony w odpowiednie narzędzia, dzięki którym cała operacja zajmuje kilka minut i nie wymaga użycia bardzo dużej siły. To zdecydowanie łatwiejsze od zmiany koła, którego można w ten sposób uniknąć. Nie mówiąc już o oszczędności czasu, jaką osiągniesz, stosując zestaw naprawczy do kół. Przebita opona nie musi zatem oznaczać długiego postoju w trasie i to właśnie jest jedna z wielu zalet naprawy wykonanej samemu na drodze.
Bezpieczeństwo na drodze – dlaczego warto mieć przy sobie zestaw naprawczy?
Posiadanie zestawu naprawczego ma bardzo duże znaczenie dla Twojego bezpieczeństwa na drodze. Przebita opona to dość często powód bardzo gwałtownej utraty ciśnienia w uszkodzonym kole. Oznacza to konieczność natychmiastowego zatrzymania. Może to być miejsce, w którym nie jest bezpiecznie. Szerokie pobocza czy gęsto rozmieszczone parkingi to nie jest sprawa bardzo powszechna w Polsce, jak i w innych krajach. Właśnie w takich sytuacjach zastosowanie błyskawicznej naprawy może być najszybszym sposobem na opuszczenie takiego miejsca. Bezpieczeństwo na drodze powinno być sprawą niezwykłej wagi i warto je zwiększać również w ten sposób.
Zestaw naprawczy w akcji – jak szybko i skutecznie naprawić oponę?
Użycie zestawu naprawczego ze sznurem wulkanizacyjnym to naprawdę prosta sprawa. Zestaw naprawczy zawiera takie elementy jak:
- sznur wulkanizacyjny – sznur butylowy;
- klej – czasami sznur jest już nasączony wystarczającą ilością kleju i wtedy dodatkowy klej nie jest stosowany;
- szydło z rączką;
- szpikulec - frez.
Oczywiście można zastosować także środek uszczelniający w piance aplikowanej do środka opony. Może to być puszka typu sprej, która sama wtłoczy materiał do opony lub też zestaw z kompresorem. Tego typu naprawa jest jednak obarczona taką wadą, że to środek bardzo tymczasowy. Natychmiast po dojechaniu do celu podróży należy wykonać porządną naprawę u wulkanizatora lub też wymienić opony na nowe.
Jeśli zamówiłeś nowe ogumienie do swojego samochodu, nie zapomnij o niezwykle ważnym elemencie, jakim są czujniki ciśnienia TPMS podające dokładną wartość ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym. W przypadku gdy wykorzystasz sznur wulkanizacyjny (sznur butylowy do opon), to taka naprawa jest trwała i jazda samochodem nawet przez tysiące kilometrów odbywa się całkowicie bezpiecznie. Oczywiście nie powinno być to końcem sprawy z uszkodzoną oponą. Tylko porządna naprawa u wulkanizatora pozwoli Ci mieć absolutną pewność, że opona posłuży Ci jeszcze przez długi czas.
Jak zamontować sznur naprawczy - krok po kroku
Użycie zestawu naprawczego nie jest trudne. Kolejność postępowania jest następująca:
- ustalenie miejsca przebicia opony;
- wyjęcie gwoździa, wkrętu czy innego elementu, jeśli tkwi on w oponie;
- przygotowanie otworu za pomocą szpikulca-frezu z zestawu – to może wymagać pewnej siły, frez należy wbić w otwór, przez który ulatuje powietrze, najlepiej pod takim kątem jak tkwił tam element, który oponę uszkodził. Jeżeli w zestawie jest klej, to należy frez posmarować klejem, który zostanie na oponie;
- wciśnięcie sznura butylowego za pomocą szydła do otworu – sznur wulkanizacyjny nawlecz na szydło z zestawu, obie końcówki wygnij do góry. Następnie wciśnij szydło do otworu tak, aby sznur wystawał kilka milimetrów ponad bieżnik opony. Wyciągnij szydło, a sznur pozostanie w oponie;
- usunięcie nadmiaru sznura – nadmiar sznura, jeśli jest dłuższy niż pół centymetra, obetnij obcążkami – w środku jest mocny drut. W czasie jazdy drut zostanie zrównany do wysokości bieżnika.
Przebita opona to poważna awaria na trasie, jednak istnieje wiele metod poradzenia sobie z nią. Najszybsze i najwygodniejsze w wielu wypadkach może być wykorzystanie zestawu naprawczego i sznura wulkanizacyjnego, co pozwoli na błyskawiczną i bardzo trwałą naprawę. Pamiętaj więc aby wozić go ze sobą, tym bardziej jeśli w bagażniku nie masz miejsca na koło zapasowe.