Jak dobrać śruby do felgi?
Wiele osób ma problem z tym, jakie śruby dobrać do felg swojego samochodu. Poznaj podstawowe zasady, którymi powinieneś kierować się przy tym wyborze.
Dobór śrub do felgi nie jest trudny, jeśli wiesz, na co zwracać uwagę. Po lekturze kilku poniższych akapitów będziesz mógł bez problemu zamówić śruby idealnie pasujące do Twojej felgi.
Dlaczego dobór odpowiednich śrub jest kluczowy dla bezpieczeństwa?
To, jakie śruby zastosujesz w swoich kołach, ma olbrzymie znaczenie dla bezpieczeństwa poruszania się samochodem. Oczywiście jeżeli zamówisz śruby, w których nie będzie się zgadzać średnica gwintu śruby to po prostu nie uda Ci się ich wkręcić. To jednak najmniejszy problem, bo po prostu będziesz musiał kupić nowe. Jednak w przypadku doboru śruby o złym rodzaju osadzenia lub też takiej, gdzie długość gwintu jest za mała, może to oznaczać niebezpieczeństwo łatwego odkręcenia się śrub na drodze. A to już wyjątkowo niebezpieczna sprawa.
Za długie śruby do felg również mogą spowodować dużo negatywnych konsekwencji. Jeżeli będą tylko nieznacznie za długie, to wystająca część może korodować, utrudniając późniejsze wykręcenie takiej śruby. Jeśli bardzo mocno przesadzisz, stosując za długie śruby do felg, to możesz doprowadzić do uszkodzenia elementów układu hamulcowego, które zetkną się z wystającą częścią śruby. Dobierając długość śruby do Twojej felgi, nie zapomnij doliczyć wymiaru, jaki dodają dystanse, jeśli takie zastosowałeś.
Jakie są najważniejsze cechy dobrych śrub do felg?
Śruby po pierwsze muszą być prawidłowo dobrane do auta oraz felgi, o czym przeczytasz w kolejnym akapicie. Drugim zagadnieniem jest twardość materiału, z jakiego wykonana jest śruba. Tutaj konieczne jest, aby śruby miały klasę wytrzymałości co najmniej 10.9. Mniejsza wartość tego parametru może oznaczać, że śruba zostanie zerwana albo uszkodzi się jej gwint. Może się to zdarzyć zwłaszcza przy dokręcaniu na wyczucie bez użycia porządnego klucza dynamometrycznego. W warsztacie powinien on zawsze być stosowany, jednak przy zmianie koła na zapasowe w trasie zastosowanie znajdują zazwyczaj zwykłe klucze do kół wożone w bagażniku.
Kolejną ważną cechą śrub jest ich odporność na korozję. Tutaj standardowo są to śruby stalowe ocynkowane, co powinno być absolutnie wystarczającym zabezpieczeniem. Mogą to być także śruby chromowane lub też pokrywane powłokami z różnymi nazwami własnymi danych producentów. Śruby niewiadomego pochodzenia mogą nie spełniać wymagań wytrzymałościowych, odporności na korozję czy nawet zbyt mocno różnić się rozmiarem od tego, co jest deklarowane w ich opisie. Śruby mocujące zamówione w dobrym sklepie z pewnością będą służyły długo i prawidłowo w Twoim samochodzie.
Czym kierować się przy doborze śrub do felg?
Dobierając śruby do felgi, powinieneś kierować się dokładnymi wymaganiami podanymi przez producentów samochodu i felg, jeśli wymieniłeś je na inne niż fabryczne.
Kolejno są to takie punkty jak:
- rodzaje łba śruby
- średnica gwintu śruby
- skok gwintu śruby
- długość gwintu śruby
- twardość śruby – klasa co najmniej 10.9;
- odporność na korozję – cynkowanie, chromowanie lub inne rodzaje powłok;
- rozmiar klucza – zazwyczaj to 17 lub 19 – takie właśnie klucze do kół są na wyposażeniu każdego samochodu.
Możliwe rodzaje łba śruby do felgi to:
- stożkowy;
- sferyczny, kulowy, cylindryczny;
- płaski.
W rozwiązaniach sportowych zamiast śrub często stosowane szpilki. Na nie z kolei nakręcane są nakrętki mocujące, które również muszą mieć odpowiedni rodzaj zakończenia pasującego do danych felg. Takie rozwiązanie pozwala skrócić czas wymiany koła, co w wyścigach ma duże znaczenie.
Czasami stosowane są również śruby z łbem pływającym, oznaczane też jako ruchomy stożek. Takie śruby mogą służyć do skorygowania minimalnych różnic w rozstawie otworów felgi. Taka różnica nie powinna przekraczać dwóch milimetrów, czyli na przykład, zamiast rozstawu 4 × 100 można zamontować 4 × 98. Występują one również jako szpilki z nakrętką pływającą.
Śruby pływające lub nakrętki pływające mogą być zastosowane zarówno w przypadku felg stalowych, jak i aluminiowych. W tym drugim przypadku bywają również stosowane przy prawidłowym rozstawie otworów, nie wpływając na jakość połączenia. Niektórzy mechanicy zalecają, aby zawsze tak mocować felgi aluminiowe.
Jakie śruby do felg aluminiowych?
Felgi aluminiowe wymagają zastosowania odpowiednich śrub to ich przykręcenia. Są to zazwyczaj śruby z osadzeniem stożkowym i takie właśnie muszą być łby śrub. Śruby do felg aluminiowych często są także wykonane z mniejszym łbem, aby zapewnić mniejsze niebezpieczeństwo porysowania felgi w czasie ich montażu lub demontażu. Rysy w aluminiowych felgach są groźne i mogą się w czasie eksploatacji przekształcić w pęknięcia.
Jakie śruby do felg stalowych?
Felgi stalowe to standardowo śruby kuliste (sferyczne). W niektórych samochodach, zwłaszcza koncernu Stellantis, dawniej PSA, czyli Citroen i Peugeot stosowane są także śruby z osadzeniem płaskim.
Podobnie należy dobrać nakrętki, jeśli w swoim aucie posiadasz zamiast śrub szpilki.
Czy warto zainwestować w śruby antykradzieżowe?
Antykradzieżowe śruby do kół to zabezpieczenie znane już od lat. Największą popularnością cieszyły się one w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy liczba kradzieży, zarówno całych aut, jak i ich części, była olbrzymia. Obecnie jest to znacznie mniejszy problem, ale wciąż zdarzają się takie sytuacje. Zwłaszcza jeżeli musisz zostawiać samochód w słabo oświetlonych i niestrzeżonych miejscach. Pamiętaj, że taka śruba musi spełniać takie same wymagania jak wszystkie inne śruby do felg.
W takich zestawach śrub zazwyczaj po jednej do każdego koła powinny znaleźć się także klucze do kół umożliwiające odkręcenie takiego nietypowego kształtu, jaki posiada dana śruba. Im dziwniejszy jest ten kształt, tym mniejsza szansa, że ktoś odkręci go bez specjalnego klucza. Zazwyczaj nawet nie będzie próbował, tylko zajmie się autem słabiej zabezpieczonym. Śruby antykradzieżowe są wciąż bardzo przydatne, tylko wymagają pamiętania, aby specjalne klucze do kół zawsze czekały w bagażniku, gdyż nigdy nie wiadomo, kiedy będą potrzebne.
Jakie są oznaczenia śrub do felg?
Dobierz śruby do felg, czyli przeczytaj ich opis w sklepie internetowym. Typowe oznaczenia, jakie można spotkać w takim opisie śrub do felg to na przykład:
śruba mocująca M15 x 1,25 sfera 35 mm klucz 17
Oznacza to kolejno:
- średnica gwintu śruby – M15
- skok gwintu śruby – 1,25
- długość gwintu – 35 mm
- rodzaj łba (osadzenie, również nieprawidłowo podsadzenie) – sferyczny (kulowy)
- rozmiar klucza do przykręcania – 17.
Dodatkowo powinna być również podana klasa twardości oraz czy śruba jest ocynkowana, chromowana czy też w inny sposób zabezpieczona przed korozją. Na samej śrubie może nie być żadnych oznaczeń, chociaż najczęściej jest na niej umieszczone oznaczenie twardości, czasem również średnica gwintu śruby czy też skok gwintu.
Dobierz śruby do felg zgodnie z podanymi wyżej parametrami, a będziesz zadowolony i będą Ci one służyły długo i bezproblemowo. Unikaj także podejrzanych warsztatów, gdzie zmianą kół zajmują się przypadkowe osoby bez doświadczenia. To bardzo ważna czynność mająca ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Sam dobór śrub do felgi to więc dopiero początek, kluczowe jest prawidłowe ich zamontowanie, jak i sprawdzenie oraz poprawienie w razie potrzeby po przejechaniu pierwszych 50 do 100 kilometrów. Dopiero wtedy będziesz miał pewność, że nic nie zaskoczy Cię na drodze, a Twoja jazda będzie w pełni bezpieczna.