phone
Infolinia i pomoc
+48 87 737 1900
Pn - Pt 8:00 - 20:00, Sob 9:00 - 14:00
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Czy na pewno chcesz usunąć produkty z koszyka?
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Indeks nośności opony - najważniejsze informacje

2022-10-13

Czym jest indeks nośności opon? Na LadneFelgi.pl zjadziesz odpowiedź.
Czym jest indeks nośności opon? Na LadneFelgi.pl zjadziesz odpowiedź.

Na oponach znajdziemy mnóstwo oznaczeń określających parametry techniczne, które mają zasadnicze znaczenie w sytuacji zachowania naszego bezpieczeństwa. Jednym z nich jest indeks nośności opony. W tym artykule postaramy się wyjaśnić ważność tego parametru w miarę prosty i zrozumiały sposób dla każdego laika tak by sam mógł zdecydować oraz wybrać odpowiednią oponę do własnego pojazdu, ponieważ cena tego samego modelu ogumienia może różnić się nawet o kilkaset złotych w zależności od parametrów technicznych. Więc po co przepłacać.

Indeks nośności opon: co oznacza, czym jest i gdzie znajdziemy to oznaczenie?

Indeks nośności definiuje maksymalny ciężar jaki może znieść „guma” podczas poruszania się z największą dopuszczalną prędkością. Przedstawiony jest jako dwu lub nawet trzy cyfrowy znak na bocznej części opony tuż za rozmiarem średnicy opony oznaczoną literką R. Weźmy przykład takiego oznaczenia 205/55 R16 91 H. Nośność określona została cyfrą 91 i w tym przypadku to 615 kg na jedno z kół. Do wyznaczania indeksu przyjmowana jest najbardziej obciążona oś naszego samochodu. Z pomocą przyjdą nam dane z tabliczki znamionowej z zalecanymi wymiarami opon producenta oraz dowód rejestracyjny pojazdu i pola określone tytułami G oraz F2. G – masa własna pojazdu, F2 dopuszczalna masa całkowita. Tabliczkę znajdziemy w zależności od marki pojazdu na klapce do wlewu paliwa, słupku drzwi, wnęce drzwi lub zwyczajnie w instrukcji obsługi. Indeks ładowności zależy również od średnicy kół jakich będziemy używać, przykładowo jest inny dla kół o średnicy 15" a inny przy 18".

Tabela indeksów nośności

Poniżej znajdują się tabele z indeksami nośności w przeliczeniu na kilogramy.

Tabela indeksów nośności opon.
Tabela indeksów nośności opon.

Stosowanie opon o różnych indeksach nośności. Jak dobierać? Wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort.

Nośność opon powinna być taka sama na wszystkich kołach. Dlaczego? Guma np. o wyższym indeksie ma nieco inną konstrukcję lub dodatkowe warstwy co powoduje że jest sztywniejsza i sama charakterystyka prowadzenia auta będzie inna. Opony na przedniej osi będą zachowywać się inaczej niż na tylnej co może skutkować brakiem możliwości przewidzenia zachowania się pojazdu na drodze w wyjątkowych sytuacjach. Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg oraz sam komfort podróżowania. Sprawa wygląda nieco inaczej w samochodach gdzie stosowane są różne szerokości opon. Tu indeksy nośności będą miały inne wartości pomiędzy osiami, ponieważ opony różnią się od siebie szerokością oraz profilem.

Warto pamiętać, że przepisy prawa zabraniają stosowania niższego indeksu niż dedykowany przez producenta samochodu, co ciekawe nie zabraniają stosowania wyższego. Łatwo popełnić błąd przy zakupie gdy będziemy kierować się tylko wyznacznikiem ceny. Przykładowo te same wymiary, ten sam producent, ten sam model opony może mieć różne ceny w zależności od parametru właśnie nośności. Niższy indeks nośności i prędkości spowoduje niższą cenę. Na pierwszy rzut oka wygląda to tak, że trafiliśmy na super okazję. Po czasie okazuje się, że jest zupełnie odwrotnie. Ogumienie z nieprawidłowym indeksem, mówimy tu o zaniżonych wartościach będą musiały zmierzyć się z przeciążeniami o wiele większymi niż zalecane i rekomendowane co spowoduje szybsze zużycie oraz poruszony już wcześniej temat bezpieczeństwa. Główne zagrożenia to nadmierne zużywanie się ogumienia, groźba wystrzelenia opony podczas jazdy, mniejszy komfort podróżowania (zjawisko pływania pojazdu), utrata gwarancji opon jak i pojazdu, a nawet odmowa uzyskania odszkodowania gdy będziemy uczestniczyć w kolizji czy wypadku.

Jeżeli chcesz, to możesz zamontować opony z większym indeksem nośności.

Co w przypadku chęci montażu opon z większym indeksem nośności?

Jeżeli chcesz, to możesz zamontować opony z większym indeksem nośności.

Tu już przepisy prawa nie zabraniają montażu takiego ogumienia, wybór należy do użytkownika. Należy wziąć pod uwagę i wady oraz zalety takiego rozwiązania.

    WADY:
  • droższe w zakupie
  • mniejszy komfort
  • mniejsze tłumienie wszystkich niedoskonałości nawierzchni
  • większa masa
  • większe spalanie (minimalnie, ale jednak)
  • większe zużycie części zawieszenia
    ZALETY:
  • większa stabilność pojazdu
  • lepsze pokonywanie zakrętów
  • lepsza przewidywalność pojazdu przy większych prędkościach

Większość z nas spotkała się również z dodatkowymi oznaczeniami dotyczącymi nośności takimi jak litera C (Commercial) czy XL lub inne w zależności od producenta EXL (extra load), RFD, RF, REF, REINF. Dotyczy to samochodów o nieco większej masie własnej czyli dostawczych, tupu SUV lub dużych osobowych limuzyn. Opony takie przystosowane są do większego ciśnienia i obciążenia ze względu na homologację stosowania właśnie do tego typu pojazdów opisanych wyżej. Ważne by pamiętać o analogicznej sytuacji przedstawionej wcześniej gdy zalecane jest stosowanie opon XL to należy tego się trzymać, ale można stosować opony wzmacniane tam gdzie nie wymaga tego homologacja.Pytanie jest jedno: czy jest to potrzebne i czy warto jest płacić więcej?

Pokaż więcej wpisów z Październik 2022
pixel