Testy opon letnich 195/65/R15 na sezon 2017
Wraz z nadejściem pierwszych cieplejszych i słonecznych dni decydujemy się na zmianę kół. Często montując felgi orientujemy się, iż nasze ogumienie pozostawia wiele do życzenia, a sama wysokość bieżnika (zrównana z bezpiecznikiem) może grozić utratą dowodu rejestracyjnego. Kiedy podejmiemy już decyzję o zakupie nowych opon, tracimy czujność po przeczytaniu tysiąca reklam i namowach sprzedawców. W takim momencie warto sięgnąć po obiektywną ocenę, która bezpośrednio odpowie nam na pytania dotyczące wpływu poszczególnych opon na zużycie paliwa, hałas czy też drogę hamowania. Do najpopularniejszych i posiadających największe doświadczenie w zakresie testów opon organizacji z pewnością należą: ADAC i czasopismo AutoBild. Pierwszy z nich przetestował w tym roku ogumienie o jednym z najpopularniejszych rozmiarów stosowanych w autach kompaktowych tj. 195/65 R15 91V. Za pojazd testowy posłużył VW Golf 7 – generacji, fabrycznie wyposażany właśnie w felgi 15 calowe. Podczas testów poza standardowymi kategoriami (hamowanie na różnych typach nawierzchni, wpływ na zużycie paliwa, ścieralność) pod uwagę brano też łatwość wyważenia poszczególnych opon.
Z 16 modeli biorących udział w teście, aż 5 zdobyło ocenę "dobrą" natomiast żadna z opon nie osiągnęła stopnia "bardzo dobrego". Na pierwszym miejscu uplasował się włoski producent Pirelli z modelem Cinturato P1 Verde, który wykazał się bardzo dobrym wyważeniem i szczególnie dobrym prowadzeniem i hamowaniem na mokrej nawierzchni, na pochwałę zasłużył też sobie za sprawą bardzo niskiej ścieralności. 2 miejsce zajął Bridgestone Turanza T001, który ustąpił zwycięzcy głównie poziomem komfortu a także szybszym zużyciem. Continental PremiumContact 5 również zmieścił się na podium, pokonując zwycięzcę w kategorii zachowania na suchej nawierzchni, jednocześnie ustępując mu pod względem hałasu i ścieralności. Opona okazała się także mniej odporna na aqauplaning. Dość dużym zaskoczeniem, może być pojawienie się w gronie zwycięzców (5 pozycja) opony Esa-Tecar Spirit 5 HP, która mimo braku sławy, zdobyła dość wysokie noty.
Pełna tabela opon ułożona zgodnie z zajętym miejscem podczas testów, została zamieszczona poniżej:
1. Pirelli Cinturato P1 Verde | 9. Aeolus PrecisionAce 2 AH03 |
2. Bridgestone Turanza T001 | 10. Kumho Ecowing ES01 KH27 |
3. Continental ContiPremiumContact 5 | 11. Michelin Energy Saver+ |
4. Goodyear Efficient Grip Performance | 12. Sava Intensa HP |
5. Esa-Tecar Spirit 5 HP | 13. Semperit Comfort-Life 2 |
6. Dunlop Sport Blue Response | 14. Hankook Ventus Prime 3 K125 |
7. Nokian Line | 15. Maxxis Premitra HP5 |
8. Vredestein Sportrac 5 | 16. GT Radial Champiro FE1 |
Posiadacze aut typu SUV, gdzie często montowano opony w rozmiarze 215/65R16, również mogą liczyć na pomoc ze strony ADAC i zapoznać się z testem tego rozmiaru opon.
Tutaj niestety tylko 2 modele mogły pochwalić się "dobrą" oceną. Pierwszy z nich to Goodyear Efficient Grip SUV, który zdobył dobre noty zarówno jeśli chodzi o zachowanie na mokrej jak i suchej nawierzchni. Kiepsko radziły sobie jednak z emitowanym hałasem. Kolejnym modelem godnym uwagi okazał się mało znany Cooper Zeon 4XS Sport. Opona ta jednak była wyraźnie gorsza w większości kategorii od zwycięskiego Goodyeara. Na 3 miejscu uplasował się Firestone Destination HP, który nadal poszczycić się może dobrymi osiągami, szczególnie, jeśli chodzi o sucha nawierzchnię. Zaskoczeniem może za to okazać się koniec rankingu, w którym znalazły się tak znani producenci jak Bridgestone, Yokohama czy Michelin.
Cała tabela wraz z zajmowanymi pozycjami w teście znajduje się poniżej:
1. Goodyear Efficient Grip SUV | 9. General Grabber GT |
2. Cooper Zeon 4XS Sport | 10. Apollo Apterra H/P |
3. Firestone Destination HP | 11. Hankook Dynapro HP2 RA33 |
4. Nokian Line SUV XL | 12. BF Goodrich g-Grip SUV |
5. Pirelli Scorpion Verde XL | 13. Bridgestone Dueler H/P Sport |
6. Semperit Comfort-Life 2 SUV | 14. Michelin Latitude Tour HP |
7. Uniroyal Rain Expert 3 SUV | 15. Yokohama Geolandar SUV |
8. Barum Bravuris 4x4 |
Dokonując wyboru opon powinniśmy jednak wgłębić się bardziej w poszczególne kryteria oceny niż ostateczny ranking, a wybór dostosować do warunków w jakich będziemy użytkowali ogumienie. Tak np. ludzie poruszający się głownie po mieście z niewielkimi prędkościami mogą poświęcić nieco, jeśli chodzi o emitowany hałas ma korzyść drogi hamowania.
Warto zaznaczyć, iż w teście nie brano pod uwagę nowości rynkowych z 2017r. takich jak np. Michelin CrossClimate+, czyli opony letniej posiadającej homologację zimową. Model wprowadzony na rynek w 2015, został lekko zmodyfikowany i pomimo, iż wygląd nie został znacząco zmieniony, to nowa mieszanka gumy sprawiła, że opona stała się wyraźnie trwalsza. Co prawda parametr oceny hamowania na mokrej nawierzchni zmienił się z A na B, to według zapewnień producenta różnica jest subtelna, a pozostałe korzyści w pełni to wynagradzają. Opona ta jest bardzo dobrym wyborem dla osób pokonujących niewielkie przebiegi, w ciągu roku, gdyż z powodzeniem zastąpi ogumienie zimowe, przekładając się na sporą oszczędność w kosztach utrzymania auta.

Na początek 2017r. zapowiedziano także wprowadzenie do sprzedaży opony Continental PremiumContact 6. Producent w tym modelu starał się połączyć cechy, które w przemyśle oponiarskim uznawane są za przeciwstawne, czyli: dobre hamowanie na mokrej nawierzchni, niskie opory toczenia a także dobre prowadzenie na suchej nawierzchni. Zastosowanie nowej mieszanki gumy połączonej z innowacyjnym kształtem bieżnika, sprawił jednak, iż zużycie paliwa poprawiono o 15% względem poprzedniego modelu, a poziom emitowanego hałasu spadł o 10%. Sama precyzja prowadzenia i przyczepność również uległy poprawie.
Mimo, że proces wyboru opon jest dosyć skomplikowany, to zachęcamy do podejmowania przemyślanych decyzji i dogłębnego prześledzenia rynku, a kiedy podejmą już Państwo decyzję zapraszamy do skorzystania z naszego sklepu, gdzie oferujemy bardzo szeroką gamę produktów, jak również profesjonalne doradztwo, dzięki czemu otrzymają Państwo pomoc w doborze opon jak i felg do posiadanego auta. Radzimy również, aby przyjrzeć się procesowi montażu opon na felgach. Ze względów estetycznych powinni Państwo zwrócić uwagę na to, aby wulkanizator dokonał pomiaru niedoważenia samej felgi. Gdy niedowaga wyraźnie się zwiększy po montażu opony, oznacza to, iż koło należy poddać procesowi optymalizacji tj. zdjęcia opony i ponownemu założenia z wcześniejszym przekręceniem jej względem felgi. Sytuacja ta jest normalna i nie świadczy o wadach opon lub felg, a sam zabieg optymalizacji pozwala ograniczyć ilość odważników.