Kiedy wymienić felgi?
Wymiana felgi w samochodzie nie jest trudną sprawą. Kiedy jednak warto tego dokonać? W jakich sytuacjach wymiana felgi jest absolutnie konieczna?
Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o wymianie felg, a w szczególności o tym, dlaczego wymieniać felgi, kiedy to robić, gdzie i na jakie. Alufelgi czy felgi stalowe? Na co zwrócić uwagę przy kupnie nowych felg i czy warto mieć ich dwa komplety razem z zimowymi i letnimi oponami? To wartościowa i ważna wiedza — znajdziesz ją w kilku poniższych akapitach.
Po co wymieniać felgi?
Podstawowym powodem wymiany felgi jest jej uszkodzenie. Nie jest to jednak jedyna sytuacja, w której możesz chcieć kupić nowe felgi. Częstym zabiegiem jest także wymiana felg na większe. Zazwyczaj wiąże się to z chęcią użycia opon niskoprofilowych, które wiele osób uważa za ładniejsze lub też chce wykorzystać ich większe możliwości sportowe.
Jeżeli zmieniasz opony na zimowe, to najlepszym rozwiązaniem jest (wraz z zakupem pierwszego ich kompletu) nabyć także odpowiednie felgi, abyś nie musiał co pół roku przekładać opon, tylko dokonać zamiany całych kół. Komplet kół zajmuje tyle samo miejsca, co same opony, a wymiana opon z felgami jest znacznie szybsza i prostsza. Przykładowe felgi BMW możesz nabyć już za 1000 złotych za komplet, więc pieniądze oszczędzane dwa razy do roku przy wymianie opon, szybko się zwrócą.
Po czym poznać, że felga jest do wymiany?
Wymiana felg w samochodzie, jeśli doszło do ich uszkodzenia, nie jest skomplikowana. Kiedy jednak felga jest tak uszkodzona, że nie można już jej używać? Symptomami uszkodzonej felgi są przede wszystkim objawy takie jak:
- drgania karoserii;
- drgania układu kierowniczego;
- bicie felgi podczas jazdy.
W takiej sytuacji należy dokładnie przyjrzeć się felgom. Jeżeli nie widać na nich uszkodzeń to należy udać się do warsztatu, który sprawdzi dokładnie stan samochodu. W przypadku niektórych uszkodzeń możliwa jest naprawa felg. Zazwyczaj jednak naprawiane są felgi stalowe, wymiana felg aluminiowych jest popularniejsza od ich naprawy, ze względu na rodzaj materiału, którego są wykonane. Nie każdy stop aluminium może być ponownie obrabiany i nie wszystkie uszkodzenia mogą zostać usunięte. Do uszkodzeń alufelg, których nie usuwa się, należą między innymi:
- uszkodzenia ramion lub szprych;
- głębokie rysy na powierzchni;
- skrzywienie osi felgi.
W przypadku felg stalowych dość często koszt ich regeneracji przekroczyłby koszt zakupu nowych, więc jest to nieopłacalne.
Jeżeli stale ucieka Ci powietrze z jednej z opon to oczywiście poza oceną samej opony, dobrze jest także przyjrzeć się samej feldze i poszukać na niej jakichś uszkodzeń.
Co ile wymieniać felgi?
Felgi, tak jak każdy element samochodu, ulegają zużyciu. Poza oczywistą koniecznością ich wymiany przy poważnych uszkodzeniach, po pewnym czasie stają się one coraz słabsze. Dobre felgi stalowe powinny wytrzymać cały czas żywotności samochodu. Z felgami aluminiowymi może być trochę gorzej — wymiana z pewnością będzie konieczna, jeżeli pojawią się kłopoty z wyważeniem kół. Tutaj oczywiście, trzeba dokładnie sprawdzić, czy problemem są felgi, czy opony. Na ulicach czasami widać samochody z dużą ilość ołowianych ciężarków, które są umocowane na feldze. Jest to jednak objaw tego, że coś złego dzieje się z felgą lub oponą i należy wtedy dotrzeć do sedna problemu, a nie rozwiązywać go w ten sposób. Kiedy wymiana felg? W paragrafie poniżej wymienione są przypadki, kiedy wymiana felgi jest konieczna.
Czy można jeździć z uszkodzoną felgą?
Jazda z uszkodzoną felgą naraża zarówno Twój samochód, jak i Ciebie. Wszelkie poniżej wymienione uszkodzenia oznaczają konieczność naprawy lub wymiany felgi.
Wykrzywienie felgi
Wykrzywienie felgi powoduje wiele nieprzyjemnych skutków. Po pierwsze: wprowadza drgania, które utrudniają jazdę kierowcy oraz bardzo źle wpływają na łożyska w kole. Po drugie: krzywa felga może oznaczać również utratę ciśnienia w kole. Oznacza to konieczność ciągłego dopompowywania jednej z opon. Jazda ze zbyt małym ciśnieniem w jednym kole powoduje ściąganie samochodu na jedną stronę, co jest niezwykle groźne przy hamowaniu oraz może doprowadzić do uszkodzenia opony.
Bicie felgi podczas jazdy
Bicie felgi podczas jazdy oznacza, że została ona wykrzywiona i jazda na takiej feldze grozi skutkami opisanymi powyżej. W przypadku felg stalowych możliwa jest ich naprawa, ale nie zawsze, a nawet rzadko jest ona opłacalna. W przypadku felg aluminiowych naprawa jest dużo bardziej problematyczna. Lepszym rozwiązaniem jest tutaj wymiana uszkodzonej felgi.
Pęknięcie felgi aluminiowej
Pęknięcie felgi aluminiowej natychmiast dyskwalifikuje ją z dalszego użytkowania. Taką felgę należy od razu wymienić.
Głębokie zarysowania na feldze
To bardzo groźne uszkodzenia, często niedocenianie przez posiadaczy aluminiowych felg. Takie głębokie zarysowania są miejscem, w którym może później dojść do dalszego pękania materiału. Tutaj też bywają stosowane różnego rodzaju naprawy (na przykład spawanie aluminium), lecz nie przywracają one pełnej wytrzymałości nowej felgi.
Wymiana felg aluminiowych jest zatem często koniecznością i musisz tego dokonać ze względu na swoje bezpieczeństwo.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie nowych felg?
Przy zakupie nowych felg, musisz zwrócić uwagę na wiele ich parametrów. Oczywiście wartość estetyczna zależy wyłącznie od Twojego gustu i dopasowania do modelu czy koloru Twojego auta.
Każda felga ma podane parametry po swojej wewnętrznej stronie. Typowe oznaczenie felgi to na przykład felgi aluminiowe 16 cali:
7,5Jx16H2 ET35
gdzie:
- 7,5 – oznacza szerokość w calach;
- J – oznacza profil kołnierza;
- 16 – oznacza średnicę felgi w calach;
- H2 – profil przekroju felgi;
- ET35 – głębokość osadzenia felgi.
Po pierwsze: pamiętaj o zamówienie felg w takim rozmiarze, jakie dopuszcza producent auta, czasem jest to tylko jedna średnica na przykład 16 cali, a czasami dwie: 15 i 16 cali. Odpowiednie felgi aluminiowe 16 cali z pewnością zmienią na plus wygląd samochodu.
Drugą istotną rzeczą jest rozstaw śrub oraz ich ilość. Większość popularnych modeli jest tutaj podobna, ale zdarzają się mniej typowe rozwiązania. Na przykład alufelgi 15 4x108 oznaczają rozmiar 15 cali, 4 śruby mocujące o rozstawie 108.
Głębokość osadzenia także powinieneś znaleźć w instrukcji samochodu i dopasować do niej zamawiane felgi.
Ważne jest w przypadku alufelg, czy są one przystosowane do użytkowania w warunkach zimowych. Nie wszystkie felgi z aluminium są odpowiednio zabezpieczone przed takim warunkami, co może skutkować znacznie szybszym ich zużywaniem się i w konsekwencji uszkodzeniem.
Zakup używanych felg także nie jest najrozsądniejszym rozwiązaniem. Dotyczy to zwłaszcza aluminiowych felg, które mogą wyjątkowo się prezentować, ale mieć ukryte wady, które wyjdą (na przykład) przy próbie wyważania koła.
Czy wymiana opon niszczy felgi?
Każda zdejmowanie i zakładanie opony to możliwość uszkodzenia felgi. Zwłaszcza bardziej podatnych na zarysowania czy wgniecenia felg aluminiowych. Dobry warsztat powinien przeprowadzić całą operację (bez szkody dla opony i felgi), ale nigdy nie ma na to 100-procentowej gwarancji. Właśnie dlatego tak popularne staje się kupowanie opon zimowych wraz z kompletem felg, co pozwala na zaoszczędzenie czasu i gwarancji dłuższej żywotności takiego zestawu. Umożliwia również stosowanie w letnim komplecie alufelg, które nie są przystosowane do polskich warunków zimowych.
Wymiana felg na większe
Przy wymianie felg na większe należy pamiętać o wielu rzeczach. Muszą się one zmieścić wraz z oponą w nadkolu we wszystkich pozycjach, jeżeli mowa o przedniej osi. Producent samochodu podaje, jakie mogą być w nim stosowane felgi i zazwyczaj jest to jedne rozmiar lub dwa sąsiednie. Przy wymianie na jeszcze większe łączy się nimi opony niskoprofilowe, dzięki czemu całość mieści się w nadkolu. Ma to jednak duży wpływ na właściwości amortyzacji i jest rozwiązaniem bardzo podatnym na uszkodzenia.
Wiele osób dokonuje jednak takiej zmiany ze względu na walory wizualne całości auto na takim zestawie. Niski profil ułatwia także szybkie pokonywanie zakrętów, co jednak miałoby raczej zastosowanie na torze, a nie w ruchu ulicznym. Jeżeli myślisz o wymianie felg na większe, sprawdź ofertę na przykład alufelgi 17 5x112 lub jeszcze większe alufelgi 19.
Wymiana felg a czujnik ciśnienia
Wymiana felg z czujnikiem ciśnienia wymaga wprowadzenia do komputera samochodu nowego numeru czujnika. To dość prosta czynność, za którą jednak warsztat może doliczyć dodatkową opłatę. Zamawiając felgi, pamiętaj o sprawdzeniu, czy da się zamontować małe urządzenie, jakim są czujniki ciśnienia, jeżeli Twoje auto jest wyposażone w bezpośredni system kontroli ciśnienia w oponach. Wymiana felg bez czujnika nie wymaga zmian w oprogramowaniu i jest zazwyczaj minimalnie tańsza.