Czy Felgi Aluminiowe to Historia?
Świat i technologie wciąż idą do przodu, przyszedł czas na felgi wykonane z tworzyw sztucznych nadające się do produkcji seryjnej. Takie właśnie koła zaprezentowane zostały w nowym SMARCIE FORVISION. Przy powstawaniu felg i całego samochodu duży udział ma firma BASF, która opracowała dużo innowacyjnych rozwiązań. Felga wykonana jest z ULTRAMID STRUCTURE, nowego poliamidu o wzmocnionych długich włóknach, który firma BASF zaprezentowała w zeszłym roku. Tworzywo to ma szersze zastosowanie niż przemysł samochodowy, wykorzystywane jest do produkcji okładzin elewacji oraz specjalnych kołków, ale nas interesują felgi. Zaletą t akich obręczy z termoplastycznego tworzywa jest niezaprzeczalnie ich waga, są lżejsze od tradycyjnych wykonanych z aluminium o 30%, jedna felga waży tylko około 6 kg . "ULTRAMID-em" można zastąpić metal również w innych częściach samochodu np. w zderzakach , uchwytach akumulatora, różnych mocowaniach silnika i wielu innych elementach konstrukcyjnych co niewątpliwie, znacząco wpłynie na "odchudzenie" pojazdu i zmniejszenie jego masy, co pozytywnie wpłynie na ograniczenie zużycia paliwa, czy też poprawienie przyspieszenia. Na samych kołach udało się zaoszczędzić 12 kilogramów.
Obręcze składają się z dwóch części, pierwszym jest rzeczywisty element wspierający, a drugim osłona koła i wszystkie te właśnie elementy są wykonane z tworzywa ULTRAMID STRUCTURE. Dużą rolę w zaprojektowaniu felg odegrały komputery i autorskie narzędzie do symulacji firmy BASF o nazwie ULTRASIM, komputerowo również określono kształt ramion w obręczy bez naruszania jej konstrukcji. Koła przeszły drobiazgowe testy w laboratoriach SMART i BASF, np. -test tolerancji na maszynie pomiarowej kół -sprawdzian zmęczenia na dwuosiowym stanowisku do testowania kół ZWARP -test odporności na uderzenia i pęknięcia -próba rozerwania. Jeszcze jedną zaletą takich felg jest to, że można je łatwo pomalować na dowolnie wybrany przez siebie kolor, według własnych upodobań i gustu.
autor: ladnefelgi.pl